tisdag 7 oktober 2008

[valnötslimpa]

Jag har även haft lyckade bakförsök. Förra helgen bakade jag valnötsbröd. Ett recept från LagaLätt som blev jättegott! Det enda minuset var nog bara den hårda skorpan. Nästa gång ska jag nog skippa att slänga in vatten i ugnen för jag fick kramp i armen efter att jag skurit upp två skivor och David fick ta över. Det är sant, den blev verkligen jättehård. Fast gött blev det! Är det något jag älskar i bröd så är det valnötter. Pumpafrön är också oerhört gott till bröd.

Ugn: 250 grader

15 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 1/2 dl valnötter
10 dl vetemjöl special (600 g)
1 1/2 dl grahamsmjöl (100 g)
1 dl vetekli (30 g)
1 msk salt (17 g)

Till gräddning:
1 dl vatten

1. Blanda smulad jäst med ljummet vatten i en bunke. Rör runt så att all jäst löser upp sig.

2. Blanda ner grovhackade valnötter i bunken och sedan de övriga ingredienserna. Knåda degen för hand 5-10 min. Låt jäsa under en bakduk i en timme.

3. Vält ut på bakbord och använd lite mjöl för att forma degen till en rund bulle. Låt jäsa under bakduk i ca 15 min.

4. Dela degen på mitten och forma till två stycken limpor. Lägg upp dessa på ett bakplåtspapper på en plåt och lägg över en handduk. Låt jäsa i 30 min till.
5. Sätt in plåten mitt i ugnen. Sedan tar du 1 dl vatten och häller på botten av ugnen och stänger snabbt så att vattenångan inte kommer ut.

6. Efter 5 minuter sänker du värmen till 225 grader och gräddar sen i 30 min till

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Åh, det låter ju jättegott!! :) Men vet du vad jag undrar: hur länge brukar bröden du bakar hålla sig färska? Brukar du dela det och frysa in?

Och lika så med muffins. Jag bakade blåbärsmuffins för ett tag sedan, men efter några dagar så kändes de tråkiga. Kanske man ska frysa in allting?

Och appropå misslyckade bakverk så har jag hört att det brukar bli som godast när man gör helt fel (kanske dock inte alltid stämmer) :)

Linda sa...

Jag brukar skiva brödet och frysa in så fort det svalnat, jag tycker det blir jättebra när man tar ut och tinar upp. Samma sak med muffins! Om du tinar dem i ugnen så de blir lite varma när du ska äta dem blir nästan som nybakat. :)

haha, kanske kan stämma i vissa fall. Men när jag misslyckas brukar jag verkligen misslyckas.. ;-)