torsdag 4 juni 2009

[nyfödd konstälskare]


Vem trodde väl att jag skulle bli intresserad av konst?

Jag har gått med i jobbets konstförening för de hade 2 tavlor jag gillade och vi kommer att behöva tavlor till vår nya lägenhet sen när vi flyttar.

Idag var första dragningen sedan jag gick med och konstnären till min absolut favorittavla var där och berättade om sig själv och sin konst.

Jag blev väldigt glad när han sa att konst inte handlar om att han står där och pratar om hur han tänkte när han målade den här tavlan osv. Det handlar om vad man tycker om. Man ska kunna titta på en tavla och tycka om den. På något sätt blev jag lättad för jag kan ingenting om Picassos kubiska perioder eller spekulationerna som pågår runt Mona-Lisas mystiska androgyna leende. Jag vill kunna titta på en tavla och känna att jag tycker att den är så vacker så att jag inte kan sluta titta på den. Den typen av tavlor målar Boris Zats. Tavlan här har han målat men även om den är oerhört fantastisk så är det inte den typen av tavla som jag föll för. Jag älskar hans stockholms-motiv och färgglada tavlor på byggnader och fordon.

Jag har sett ut ett par tavlor av honom nu som jag ska köpa sen när vi flyttar. En stor tavla ska få dominera vårt vardagsrum. Det kommer att bli så fantastiskt.

Jag kan se vårt vardagsrum med hans tavla och jag kan se mig själv i en läsfåtölj med fotstöd där jag sitter uppkrupen på kvällarna och läser massor med böcker. Ibland kommer jag att titta upp och titta på tavlan och glädjas. :-)

Tyvärr vann jag inte idag men jag är otroligt glad att jag gick med i konstföreningen!

Inga kommentarer: