lördag 21 juli 2007

[stjärnor utan svindel av louise boije af gennäs]


Det här var boken jag hade med mig till Rom och läste på kvällar och morgnar. En helt fantastisk bok! Jag var verkligen fast. Om man inte gillar kärleksböcker, feminister eller flator är nog inte detta rätt bok att läsa men som en öppen och nyfiken person är detta en jävligt bra bok.

Den handlar om den borgerliga överklasskvinnan Sophie vars värld vänds upp och ner när hon blir förälskad i den lesbiska radikalfeministen Kaja. Ska hon lämna sin man, sitt hus, sitt sociala liv och möjligheten till att skaffa barn genom att hon blivit förälskad i en kvinna?

Denna bok går verkligen ned på djupet när det gäller feminister, homosexualitet och klasskillnader. Boken får mig att skratta, den får mig att gråta, den får mig att tänka.

Vad mer kan jag skriva. Läs den.








2 kommentarer:

Charlotte sa...

Tack för boktipset, det låter som en bok jag ska inhandla :) Nu har jag precis sträckläst Stieg Larssons första bok, och det var länge sedan jag var med om något så spännande. Efter det kastade jag mig över Åsa Larssons "Svart stig", som också är en deckare; du kanske skulle gilla henne!

Att läsa deckare är lite som att titta på en actionfilm på tv.. man behöver inte tänka så mycket på vad som händer ;) Det passar bra på sommaren då man bara ska slappa och vila :)

Jag funderar även på att ta itu med Harry Potter, eftersom att "alla" pratar om honom och jag mest känner mig förvirrad när folk diskuterar mugglare, quidditch och gryffindor som att det vore helt naturliga saker. Har du läst några böcker om Harry?

Linda sa...

Nej, jag har inte heller läst någon Harry Potter!! Men jag vill vill verkligen göra det. Men vet du vad knäppt, harry potter böckerna finns ju inte på pocket hörde jag på science fiction bokhandeln. Hur muppigt är inte det?

Jag tror du kommer att gilla stjärnor utan svindel, otroligt djup och bra. En typisk "tjejbok" ;) Fast boktipset fick jag faktiskt från en kille!

Ska kolla in Svart Stig! Håller med om att det verkligen är avslappnande att läsa deckare, dessutom så spännande så de är svåra att lägga undan.

Kram!