måndag 21 juli 2008

[mänskliga rättigheter]

Idag läste jag på Blondinbellas blogg. Hon har åkt hem från sin semester i Rimini en vecka för tidigt pga att hon blivit utsatt för övergrepp.

Det är fruktansvärt att kvinnor inte kan vara säkra någonstans. Jag är av uppfattningen att detta lika gärna kunde ha hänt i Sverige men från Bellas blogg har jag förstått att kulturen i Rimini är sådan att en kvinna inte ska gå utan manligt sällskap. Jag hoppas att Bella kämpar nu för att få igenom en polisanmälan. Men med hennes målmedvetenhet är jag övertygad om att hon kommer att lyckas med det.

Dock hittade jag följande bland kommentarerna:
"Du var verkligen värd nått bättre.....men vad säger man Välkommen till mångkulturen...den verklighet många blonda tjejer vägrar att se... Sverigedemokraterna.se"

Även svenska män våldtar och misshandlar. Jag blir arg över det här sättet att dra alla människor över en kant. Om detta hade hänt i Sverige av en svensk skulle såklart inte den här kommentaren förekomma. Rasistiska människor blundar för händelser orsakade av svenskar och blåser upp händelse orsakade av människor från andra kulturer. Dessutom tycker jag den här kommentaren får det att låta som att blonda tjejer är blåsta som vägrar fatta att människor från andra kulturer är farliga.

Detta har förstås inget med Bella att göra. Bella skrev själv för ett tag sen om att hennes vän Robin blivit misshandlad - av en svensk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dra alla människor över en kam heter det.
Skolfröken

Linda sa...

Skönt att du påpekar det, jag har faktiskt undrat vad det heter.