lördag 14 februari 2009

[Flyga drake av Khaled Hosseini]

Länge länge har Diana Gabaldon legat högst på min personliga topplista. Hennes böcker som får mig att skratta och gråta, hon är en fantastisk historieberättare.

Nu intar Diana Gabaldon andraplatsen och tronarvingen är Khaled Hosseini med boken Flyga Drake. Det här är den bästa boken jag läst i mitt liv. Den är så extremt sorglig så efter 50 sidor ville jag inte fortsätta läsa, men var ju tvungen för att komma till ett lyckligt slut. Det ångrar jag inte för den här boken är ett mästerverk. Hans sätt att skriva får läsaren att undra om detta är en biografi eller roman. Han väver in miljön i historien på ett fantastiskt sätt och de flesta dagarna satt jag och läste och grät på pendeltåget eftersom detta är en sådan otroligt historia.

Är det något jag har svårt för är det när en författare försöker skriva en vacker och känslosam bok men känslan finns inte där. En bra författare kan få dig att känna boken och inte bara läsa fakta, Khaled Hosseini får dig att känna ända in till ryggmärgen.

Jag vill inte skriva mer än så för inget kan göra den här boken rättvisa, läs den istället.

Inga kommentarer: