söndag 1 februari 2009

[Styrketräning för henne av Elin Sundell]

Den här boken är tjejig, lättläst och väldigt intressant men absolut inte det minsta mesig. Tyckte om den för att det stod saker om styrketräning som jag inte hade en aning om. Så brukar det inte kännas när jag läser tidningar som Fitness Magazine där det alltid handlar om samma saker men ur olika perspektiv.

Först förklarar Elin varför styrketräning är så viktigt för Lägg till bildkvinnor och vilka delar som är viktiga för kvinnor att träna. Hon rekommenderar olika typer av styrkeövningar och lämnar ute de övningar som görs i maskiner som är anpassade för män, deras storlek och deras styrka.

För att knåpa ihop sitt eget träningsprogram finns det lite övningar man gör, på så sätt kommer man underfund med vilka delar man är i mest behov av att träna. Sen baserar du även träningsprogrammet på hur pass otränad eller vältränad du är sedan tidigare. Hon går också igenom stretchning och hur vanligt det är att vi kvinnor överstretchar vissa kroppsdelar.

En jättebra bok! Den enda nackdelen är att jag måste ta hjälp för att göra övningarna som hjälper mig att sätta ihop träninsprogrammet. Någon måste läsa för mig samtidigt som jag gör det för att inte tappa kroppshållningen.

I vilket fall så rekommenderar jag den här boken för alla kvinnor!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad kul. Den ska jag definitivt köpa :)
Kram Susanne

Linda sa...

Vad kul! Du kommer garanterat att gilla den! :)

Kram!