lördag 14 februari 2009

[Väninnan av Denise Rudberg]

Boken handlar om Kristin som lever ihop med David, en man som utsätter henne för psykisk misshandel. Han är pedantiskt lagd och hans humör blir väldigt aggressivt när han druckit. I Kristins värld är en skilsmässa något fult. Det är dessutom inte så positivt att vara kvinna, runt 30 och singel. Kristin tror på alla lögner David kommer med och det är inte förrän hon träffar sin gamla gymnasiekompis Eva som hon får kraften att säga ifrån. Kommer hon att lämna David?

Jaaa... vad ska jag säga, boken är ju bra liksom! Jag hade svårt att lägga undan den för jag vill veta vad som händer på nästa sida. Men återigen så stör jag mig lite på Denise Rudbergs sätt att skriva. Jag försökte komma på vad det kunde vara och nyss när jag skrev om Flyga Drake så kom jag på det. Hon är inte så bra på att beskriva känslor. Hennes språk är så sakligt. Det som gör att hennes böcker ändå är så bra är att de har en så otroligt spännande handling.

Jag ser fyra gemensamma drag bland Denise karaktärer
- Det finns någon typ av besatthet runt mat och vikt
- De gillar att köpa korv i korvmojjen
- De gillar välutrustade män
- De får lätt orgasm, inte helt ovanligt med multipla
Kan det vara Denise själv som beskrivs? ;-)

Sen måste jag även kommentera en sak som skrevs i boken, Hennes bröst var mjölkstinna och runda. Mjölkstinna?! Ok om man beskriver en gravid kvinna men det här var inte en gravid kvinna. Det måste finnas bättre sätt att beskriva ett par stora bröst på som inger lite mer känsla. "Hey baby, vad gillar du mina mjölkstinna bröst?" Kanske inte något man säger i sängen direkt.

Ja ja, färdiggnällt! Boken var bra! Om du gillar chick-lit, läs den!

Inga kommentarer: