söndag 1 februari 2009

[The Secret - Hemligheten av Rhonda Byrne]

Nu har jag läst ut boken "Hemligheten". När jag började läsa den för ett bra tag sen läste jag ca en tredjedel och la sedan undan den, kände mig inte mottaglig, tänkte att det där är påhitt. För några dagar sen plockade jag upp den igen och gav den ett nytt försök och nu känner jag precis tvärtom. Vad var det som fick mig att tvivla? Troligtvis för att jag hade mycket i huvudet tidigare och tyckte att det kändes jobbigt med en livsomvändning.

Den här boken slår ut alla andra böcker i personlig utveckling. Många framgångsrika människor har följt den här metoden för att nå sin framgång. Som exempel kan nämnas Einstein, Napoleon, Henry Ford osv. Listan kan göras väldigt lång. Det räcker med att läsa Einsteins citat så förstår man att det här var hans sätt att leva:

“There are two ways to live: you can live as if nothing is a miracle; you can live as if everything is a miracle."
Imagination is everything. It is the preview of life's coming attractions.
Hittade citaten på den här sidan.

Boken handlar om lagen av attraktion. Du kan få precis allt vad du vill ha. Genom att tänka på rätt sätt. Önska dig saker och lev som om du har det du vill ha. Lev som att du har mycket pengar, visualisera och lev som att du har drömbilen, drömhemmet osv. Du måste även vara tacksam för det du redan har. Det kräver mycket övning för att lära sig att tänka på rätt sätt, och det ligger mycket jobb bakom. Men å andra sidan, du mår så mycket bättre om du börjar tänka positivt i alla hänseenden. Fokusera och var tacksam varje dag över det du har.

Igår såg jag även filmen. Det är ingen känslosam film men mitt i alltihop hade jag svårt att låta bli att gråta. Det gick direkt till hjärtat. Kan låta flummigt men jag fick bilder av de tider som jag har haft det tufft. När jag bostadslös och inte hade någonstans att bo och fick den bostad jag ville ha. När företaget där jag bodde och jobbade gick i konkurs och jag var tvungen att hitta jobb och bostad samtidigt. Jag fick ett superutvecklande jobb och min drömlägenhet blev min genom ett smärre mirakel. De gånger jag haft en stor utmaning framför mig har jag fokuserat starkt på det jag vill ha utan att egentligen vara medveten om det. Det är inte förrän nu i efterhand som jag kan se tillbaka på mig själv och förstå vad det var som hände.

Enda nackdelen med filmen är att den är amerikaniserad men det blev bättre efter en liten stund. Både boken och filmen är i alla fall jättebra, jag kan rekommendera dem varmt.

Svenska kändisar som följer The Secret är säkert väldigt många men de som jag känner till är Marie Picasso och Blondinbella (som för övrigt gett tips från Hemligheten på sin blogg). Marie Picasso har till och med döpt sin skiva till "The Secret".

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Satt och googlade lite och så plötsligt fann jag mig på din sida :)

Jag kände samma sak när jag började läsa boken, kändes lite väl på... lite otroligt för att vara sant. Men som du plockade jag upp den igen och började mer och mer förvandlas. Flera gånger stannade jag upp och log lite för mig själv... kan det verkligen vara så enkelt att må bra?! Ja, det tror jag.

Filmen brukar jag titta på lite då och då när jag känner mig lite vilsen... kommer på rätt spår direkt!

Kul att se andra som har upptäckt den! :)

Må så gott/
Pam