söndag 14 december 2008

23-24/11 Auckland

Äntligen framme i Auckland!! Konstigt nog har jag klarat mig väldigt bra från jetlag. Det är jobbigare för David som inte kunnat sova på planet.

Igår eftermiddag kom vi fram till vårt hotell Hyatt. Hotellet är mysigt. Lyxigt med två dubbelsängar och det går i gammal stil. Det här är annat än de svenska hotellen. De öppnade dörrarna åt oss när vi kom och de tog upp vårt baggage till rummet.

Igår när vi kom fram vilade vi till 20-snåret och sen gick vi ut för att äta middag. Finns många mysiga engelska pubar här men vi hamnade på en grekisk-inspirerad restaurang. Köttet var jättebra!

Köpte med oss en massa vatten hem och däckade när vi kom tillbaka till hotellet. Supertrötta.

Idag gick vi till en av dessa pubar för att äta frukost. Å jäklars vilken frukost de har! Det är engelsk frukost i många olika varianter. Vi tog ägg & bacon med toast, David tog också en engelsk muffin med ägg & bacon och jag tog en bagel med philadelphia och tomat. Till det drack vi flat white som är kiwisarnas (nya zeeländarnas) motsvarighet till latten. Jag tror skillnaden om man jämför med en vanlig latte är att det är mer mjölk i en flat white. I övrigt finns alla sorters kaffe här.

Finns massor med suveräna souvenir-butiker och nu pratar vi inte den typen av skräp som finns i Rom. Här har de massor av fina smycken med paua-shell, en snäcka som bara finns i Nya Zeeland. Samt massor av halsdukar, mössor och vantar i marino-ull och possum-päls. För övrigt investerade jag i ett par icebreaker-strumpor idag. 60% marinoull.

Detta vill vi hinna med i Auckland:
- Kelly Tarlton's Antarctic Encounter / Underwater World
- Dricka vin i en lounge inne i Skytower under solnedgång
- Sola och bada
- Äta på skaldjursrestaurang vid hamnen
- Åka ut till någon mysig ö
- Segeltur
- Delfin- och valsafari
- Besöka hampabutiken
Troligvis hinner vi väl inte allt... ;-)

Efter frukosten kunde vi bocka av det första på listan. Vi åkte till Kelly Tarlton's. Superhäftigt! När man kommer dit har de först en stor bassäng som är kopplad till en stor tunnel. Det finns stingrockor, hajar, fiskar och en superfin nyfiken sköldpadda. Åtminstone stingrockorna och hajarna finns i havet utanför Nya Zeeland.

Sen tog vi en så kallad Snowcat (orginalet man använder i Antarctis tror jag heter Snocat). Detta är en båt med stora fönster som man åker i genom ett vinterlandskap med en jättekoloni pingviner. Många av pingvinerna stod med sina bebisar under magen.

Sista vi gjorde var att kolla in småakvarierna.

Jag köpte ett halsband i form av en kiwi-fågel (trodde att det var en pingvin först) och ett par runda örhängen. Båda med paua shell. Paua shell används mycket av maorierna för smyckning av träprodukter.

När vi kom tillbaka till stan igen satte vi oss på ett fik och drack en jättegod - HELT ENORM - flat white. Då tog vi ändå inte största storleken.

Fy sjutton vad det regnar och blåser, det är nästan orkanstyrka. Våra Everest regnjackor var nog den bästa investeringen vi gjort för den här resan. Men hoppas verkligen att vädret blir bättre så vi kan åka på marinmuseets segeltur på 1,5 timme. Båten åker inte i oväder.

Middag idag blev faktiskt på fisk- och skaldjursrestaurang vid hamnen. Det var jättegott. Den var ganska lyxig så det kändes dumt att klampa in där med jeans, regnjackor och joggingdojor men vad gör man i det här vädret liksom? Servicen var i vilket fall som på alla ställen här, helt suverän!