lördag 27 december 2008

28/11 Fredag - Paihia, Bay of Islands

Frukost tillsammans med gruppen idag. Vi som är storätare kollade upp vilka alternativ som fanns vid den lilla hamnen men vi behövde egentligen inte oroa oss för frukosten var helt ok.

9:30 gick vår seglingstur med katamaranen. Det regnade lätt och jag var glad över fleecetröjan och regnjackan jag köpte innan... Vi behövde inte åka långt förrän vi hittade en grupp med delfiner. De lekte och simmade nära båten. Om det hade varit rätt förhållanden hade vi fått simma med delfinerna men eftersom de hade ungar fick vi nöja oss med att titta på. Jag låg slängd över katamaranens reling med kameran i högsta hugg. Det var svårt att hinna med att fota när de hoppade.

Sen åkte vi vidare till en mysig ö där vi fick snorkla. David tog på en våtdräkt men jag föredrog att simma utan. Det var kallt i havet och trots att jag är en van simmare fick jag panik när jag inte fick ordning på cyklop och snorkel. Men David hjälpte mig att få ordning på grejerna och sen snorklade vi iväg! Jag var så nervös så jag hyperventilerade i snorkeln. Vad är det för fel på mig?! Jag som alltid varit så orädd av mig i vattnet.

Hittade i alla fall en riktigt stor snäcka som jag tog hand om. Växte lite konstiga saker på den och man får säkert inte ta in den i Sverige egentligen men whatever liksom. Det värsta går säkert att skrubba bort också.

Väl tillbaka på båten skakade och frös jag hur mycket som helst. När jag bytte om så jag att jag fått bikinimärken redan! Rejäla sådana. Trots att det inte var länge alls som jag var ute. Det var framtill på benen så det måste ha kommit under de få minuterna som jag väntade på att hoppa i. Enligt vår guide Scotty tar det 8 minuter att bränna sig här i NZ så jag får väl vara glad över att jag är välbehållen.

Vår kaptenska grillade korv. Det var gott med lite varm mat trots att korvarna här i NZ inte är någon höjdare. Vägen tillbaka i Waitangi (Paihia) var extremt regnig. En kille lyckades somna ute på däck och han var helt dyng sur när alla som haft roligt åt honom bestämt sig för att gå ut och väcka honom.
Den här dagen har varit SÅ lyckad!
På kvällen grillade Scotty korv, köttbullar och kycklingspett.

David min stackars älskling har fått en rejäl förkylning, mycket troligt att det kommer från AC:n på bussen så han snöt sig var 5:e minut på båten.. :/ Därför blev det en tidig kväll vilket var skönt eftersom vi ska upp tidigt imorgon!


Inga kommentarer: