lördag 27 december 2008

30/11 Söndag - Rotorua

6:15 vaknade jag i Maori maraet och smög upp och tog en dusch. Gick sen ut till gräsmattan tillsammans med en tjej från Holland. Kollade ut över det spegelblanka vattnet med dimman som låg över. Det var så tyst och oerhört vackert. Vi satt och pratade om allt möjligt. Hon har länge jobbat 7 dagar i veckan med att träna hästar för ridning och tävling och hon har en ridskola. Men hon var tvungen att sälja allt inför resan eftersom ingen annan kan ta hand om det när hon är ute och reser. Efter resan ska hon vidare till Antarktis. Tur och retur är det 26 dagar, jag är otroligt sugen på den båtresan!
Vi packade ner sovsäcker och bar ut madrasser och sen åt vi frukost. Det var typ stekt toast med lönnsirap. Jag har ett enormt saltbehov här så det var lite väl mycket sött och lite salt för min smak.

Sen bar det av till Alpine Motel. På vägen dit stannade vi och kollade in några heta källor (thermal springs) som finns överallt pga den extrema vulkaniska aktivitet som finns i marken. Stannade också och kollade på några söta svarta svanar. Svanarna i NZ verkar inte vara så aggressiva som i Sverige.

Överallt där man åker ryker det från marken och en ljuvlig doft av svavel sprids (som ruttet ägg). Marken är inte helt trygg för det kan dyka upp heta källor lite överallt, när som helst. När Scottys pappa körde lastbil innan och han stannade på ett ställe och gick ifrån lastbilden och lämnade ett paket. När han sen kom ut igen var lastbilen borta. Han trodde att någon stulit den. Men då såg han att det hade åkt rakt ner i marken. Så en kran fick plocka upp den ur jättehålet. Så kan det gå! ;-)

Vi åkte förbi Lake Rotoruaoch Scotty berättade en historia om sjön. Sen kom vi till hotellet och efter att vi lämpat av bagaget inne på vårt fantastiska rum fick vi skynda oss iväg till en guidad tur i "Whakarewarewa Maori Village and Thermal Reserve". Vi var inte riktigt beredda på den långa turen och den extrema värmen så jag hade bara SP12 och David hade ingen solskyddsfaktor alls. Men vi klarade oss ganska bra ändå. Vi fick se hur de lever i byn. Det fanns massor med heta källor och bubblande lera överallt. Maori-guiden visade oss hur de kokar majs i en kokande källa och i lådor på marken där det är riktigt varmt värmer de mat, den kallar de för "maori microwave". haha :-)

Hon berättade om Maori-traditioner, kultur och historia. En av höjdpunkterna på turen var helt klart att se 2 geysers som fanns där. Det var viktigt att inte trampa på nåogt hett ställe för man bränner inte bara foten utan ångan går upp genom hela benet. Maorierna gjorde en sång- och dansuppvisning för oss som var jätteläcker och sen fick vi även fota oss med dem.

Efter turen var jag helt utmattad men det var bara att slänga i sig en macka till lunch för det var dags för vår kajak-tur! På med faktor 30 och ut med en maori-guide till sjön. Hon heter Jenn (Jennifer) och var en av dem som var med på maori maraet. I övrigt var det bara hon och vi på kajak-turen.

Första gången jag kajakat så jag var orolig för att inte kunna paddla. Det var jättesvårt och jag hade inte klarat mig själv. Tur att David satt bak och styrde. Enligt David bromsade jag mer än jag gav fart. Efter 5 min hade jag ont i armarna och ca 45-60 min tog det till målet som var en ö med "thermal pools". Heta pooler med den varmaste på toppen (vatten direkt från marken) och sen hade de successivt kylt ner poolerna nedåt. Jag lyckades sätta mig ner i den näst varmaste, men den varmaste var verkligen för varm. Började såklart med ett svalt bad i sjön. Vi hade även kunnat gräva ett hål i sanden och sätta oss så hade den fyllts med varmt vatten från marken. Jag hade helst velat forsränna idag men det var helt klart värt att inte göra det för att få uppleva det här idag. Synd att det inte fanns tid för båda.

Trodde jag bränt mig i kajaken (eller om det var under turen) men det hade jag tack och lov inte. Det gör ONT att bränna sig i NZ! Mina ben har fått en fin bränna trots faktor 30.

Ville bara sova efter kajakningen och fick en halvtimme innan det var dags för middag. Connections bokade bord för de som ville och vi tog bussen till stan och åt på "The Mill". JÄKLARS vilken T-Bone Steak! David åt en burgare. Till efterrätt tryckte vi i oss en chocolate mudcake. Drack en Margharita också som inte var god, typ bara gin. Röda vinet smakade piss som vanligt.

Vi tog en taxi tillbaka till motellet. Hade tänkt testa våran "Hot tub" som fanns i vårat uterum till vårt motellrum men vi typ svimmade i säng.

Inga kommentarer: