lördag 27 december 2008

3/12 Onsdag - Nelson

Vi bor alltså vid Tahunanui Beach på B&B Aloha Lodge. Mysiga och fräscha rum. Imorse tog vi lite sovmorgon och gick ner och åt frukost kl. 8.30. Sen tog vi en promenad på en timme till stan längs stranden. Vi köpte massor med strumpor, bland annat i marinoull. Sen blev det en snabb lunch på BK och vi tog en taxi tillbaka till vårt B&B för att hinna med våran aktivitet.
Kl. 13 blev vi upphämtade för "Horse Trekking". Det var HELT FANTASTISKT! Till och med David tyckte det som var rädd för hästar. Vi besteg i princip ett berg på häst i 2,5 timme och de tog oss uppför jättebranta stigar. Under de brantaste delarna lutade vi oss framåt, höll tyglarna kortare och höll i manen. David red på Magic (hane) och jag på Charmer (flicka). Ledarhästen var Moon (flicka). Det var verkligen en rejäl adrenalinkick att rida uppför berget med stup på sidorna som säkert var runt 40 m ned. Utsikten från toppen var fantastisk! När instruktören frågade om vi ville åka SkyWire 200-300m upp i luften sa jag entusiastiskt ja! Vi red ner för berget längs smala branta stigar, även här med stup. Jag var jätterädd för att hästen skulle ta ett felaktigt steg och rasa ut för branten. Man får inte dra i hästen för då kan den bli förvirrad så det var bara att hålla fast och lita på hästen.

När vi väl var nere kom en van och plockade upp oss för att köra oss till en annan bergstopp för vår SkyWire. På vägen upp berättade han om några enorma träd som jag inte minns vad de heter men det fanns hon-träd som var raka och släta och han-träd som var skrynkliga. Bladen har en antiseptisk verkan och tar bort tandvärk och bakfylla. Jag testade att tugga på en liten bit blad och tungan blev bortdomnade på den sidan där jag tuggat. Dessutom var det 40% alkohol i bladets vener. Sen plockade vi ett annat jättestort blad som kan användas till toapapper i skogen- matta sidan för att torka och den glansiga för polering. ;-) Man kan även klistra på ett frimärke och skriva ett vykort på den och sen skicka på posten inom NZ. Går inte att skicka utomlands eftersom man inte får skicka växter hur som helst till andra länder. Funderar på att posta den i Sverige till Scotty och Kate. Det är inget problem att skicka den från Sverige till NZ.

Väl uppe på toppen hänger något som påminner om en vagn i fritt fall. Vi klädde upp oss i sexiga täckjackor, mössor och glasögon (så man inte får en fågel i ögat, det har faktiskt hänt). Sen spände de fast oss i en varsin stol och vi skickades iväg. Jag skrattade hysteriskt och David skrek som ett barn. Utsikten var helt otroligt. Jag både filmade och fotade. Det var som en linbana där man liksom hänger fritt i luften. När man kommit 2 km till andra bergstoppen åker man långsamt tillbaka baklänges. Det var verkligen nice.

Sen i full fart med vanen ned för berget igen. Han körde i extrem hastighet trots stupen på sidan, bara det var ju ett äventyr för sig. När vi kommit ner, levande och utan skador, gossade jag med en jättemysig bordercollie jag hittade.

Var helt utmattad när vi kom fram till vårt B&B men det var bara att snygga till sig och gå ut och äta. Jag passade på att tvätta mina jeans i handfatet också.

Idag hängde vi på gruppen och åt på Smugglers, ett piratställe. Intensiv mobbning av Fabio, vår brasilianare, pågick under hela kvällen bland annat för för att han ine visste vad Wet Pussies (shots på baren) betydde.

Det här har varit en av de mest fantastiska dagarna. Att rida i tuff terräng var så otroligt roligt. Vi har haft SÅ KUL!

Inga kommentarer: