lördag 27 december 2008

Auckland 25/11

Imorse var vi uppe tidigt och gav oss iväg till vårt frukostställe - puben. David åt värsta jättefrukosten (för NZ$12 vilket är ungefär 50 kr) och jag åt en stor omelett med ost, avocado, tomater och bacon.

Sen tog vi en promenad till marinmuséet vid hamnen och köpte biljetter för både museum och segeltur. 11.30-båten var redan fullbokad så vi bokade in oss på 14-båten. Medan vi väntade gick vi omkring på museumet och satte oss sen på ett matställe på bryggan och beställde in musslor. Det var grönmusslor som var helt enorma! David drack 2 öl och jag 2 gin&tonic. Spriten är billig här.

Sen var det dags att åka båt i 1 timme och 15 min. David var glad som ett barn på julafton efter att han fått hissa segel. Tyvärr lyckades jag också bränna mig under denna korta båttur trots att solen bara tittade fram en snabbis. Svensk-linda vände sig såklart mot solen och njöt av de varma strålarna (puckot). Solen är farlig här, den känns inte varmare än i Sverige men man behöver en solskyddsfaktor som är 30+ för att inte bränna sig. Ozonskiktet i Nya Zeeland är bland de tunnaste i världen. Varför just NZ (och Australien) kan man ju fråga sig, måste läsa på om hur det där fungerar.

Efter båtturen var vi jättetrötta! Gick till hotellet och sov i ca 3 timmar och sen gick vi ut och åt på en mysig pub. David åt fish n' chips och jag tryckte i mig nachos. Drack ett riktigt hemskt rödvin (pinot noir) till det.

Imorgon är sista heldagen innan vi drar på vår rundtur i Nya Zeeland!!

Inga kommentarer: