torsdag 18 september 2008

[kyckling med grönsaker och sataysås]

Idag blev det lite wokat. Gick väldigt snabbt att laga till. Tyvärr har jag ingen wok. Vilket är väldigt märkligt eftersom jag alltid haft en wok tidigare och hade en period då jag wokade varje dag. Idag drog jag istället fram en gryta. Stekpanna med höga kanter går också bra men det bästa är helt klart en wok. Idag köpte jag det mesta på Ica så det blev Blue Dragon. Men om du har förmånen att bo i närheten av en asiatisk butik är det mycket godare och mycket billigare. Jag brukar köpa jätteflaskor med soya, fisksås och sesamolja på asiatbutiker. Nudlar är också jättebra att köpa där.

3-4 portioner

1 burk Blue Dragon Peanut satay sauce
3-4 kycklingfiléer, strimlade
1 röd och 1 grön paprika, hackade i stora bitar
1 stor näve sockerärtor eller sugar snaps
1 näve naturella cashewnötter
Nudlar för 3-4 personer (Hittade jättebra portionsuppdelade fullkornsnudlar från Blue Dragon)
Fisksås
Sesamolja

1. Sätt igång kokningen av nudlarna.

2. Rosta cashewnötterna i en stekpanna utan fett

3. Stek kycklingen på hög värme tills den är nästan helt färdigstekt, lägg i paprikabitarna och stek tills kycklingen är helt färdig. Tillsätt såsen. Låt puttra i ett par minuter. Lägg i sockerärtorna i slutet så att de blir uppvärmda utan att bli sladdriga.

4. Smaksätt nudlarna med lite fisksås och bara några droppar sesamolja. Det bästa med sesamolja är att det räcker med 6-8 droppar för att ge massor med smak.

5. Strö cashewnötter på toppen och servera!

Inga kommentarer: