lördag 13 september 2008

[naken på jobbet]

Inatt drömde jag om Natacha Peyre. Fråga mig inte om logiken i det men henne drömde jag om i alla fall.

För någon månad sen eller två drömde jag däremot om att jag var halvnaken på jobbet. Första gången jag drömde det satt jag i bara trosor på fikarasten och andra gången minns jag inte riktigt men då har jag för mig att jag bara var topless. Första gången var det lite mer traumatiskt för när jag kom på att jag suttit nästan naken (tror till och med vår VD kom förbi fikabordet) så fick jag ångest och trodde att jag skulle få sparken. Men det var ju ingen annan som reagerade på att jag satt naken, alla vid fikabordet var helt neutrala. Idag tänkte jag att jag skulle kolla vad det betyder för det här känns ändå som en dröm med en viss symbolik.

Citat från http://hem.passagen.se/aengel/
"NAKEN: En mycket vanlig dröm, som speciellt Freud sagt åtskilligt om. Det märkliga brukar vara att man själv reagerar för sin nakenhet men inte omgivningen. Man försöker dölja den men kan inte. Freud anser att det är förträngda barndomsupplevelser som tar sig uttryck i drömmen, förträdesvis av sexuell natur. Även hämningar som man förtränger i vaket tillstånd, kommer nu fram med obetvinglig kraft. Drömmen avslöjar längtan efter att väcka uppmärksamhet, efter att bli visad omtanke, en längtan efter spännande erotiska äventyr."

Ok, jag skrattade så jag nästan grät när jag läste det där. Det vet vi ju alla att den där Freud verkar tro att allt handlar om sex.

Då tror jag mer på att det är något sånt här:
Citat från http://bloggbruden.wordpress.com/dromtydning/
"Nakenhet - Är du naken i en folkmassa i din dröm? Det handlar inte om sex utan om brist på personlig integritet och att man känner sig maktlös i sin vardag. Helt enkelt att andra “ser igenom” ens sociala försvar. Att göra privata saker offentligt betyder samma sak."

Egentligen är det min uppfattning att drömmer måste tydas individuellt. Det är en kombination av fantasi och saker som händer runt omkring en. Själv tror jag helt enkelt att drömmarna var en biprodukt av att jag är ny på jobbet. Att komma från ett litet företag där man jobbat i 6 år och sen börja på ett nytt jättestort företag kan vara väldigt påfrestande. Helt plötsligt vet man inte ens hur kopiatorn fungerar. Och jag HAR känt mig väldigt frusterad. Det är faktiskt inte förrän för ett par veckor sen som jag känner att jag har börjat lära mig och äntligen får nytta av det som jag faktiskt är bra på. Det är en fantastisk känsla för plötsligt vågar jag ta lite plats igen.

Men det är ändå lite roligt att slå upp sina drömmar då och då när symboliken är så pass stark. :-)

Inga kommentarer: