söndag 14 september 2008

[portergryta]

Ytterligare ett lergryterecept! Jag gjorde min gryta på mörkt guinnessöl eftersom ICA inte hade någon porter. Har varit sugen på porterstek ett tag eftersom en kollega till mig ofta berättar om sin mans supergoda porterstek. För mig blev det portergryta när ICA hade extrapris på högrev. Min kollegas man brukar dock ha i grädde i sin porterstek. Något som jag hoppade över. Jag föredrar ändå en salt sky framför gräddiga såser.

3-4 personer

Lägg lergrytan i blöt 10-15 min.
Ugnen på 175 grader.

700-800 gr nötkött, exempelvis högrev
2,5 msk vetemjöl
1 tsk torkad timjan
svartpeppar
2 msk soja
1 dl porter alternativt ett mörkt folköl
1 dl vatten
1 tärning oxbuljong (kan även ersättas med någon fond du gillar)
6 schalottenlökar, skalade och halverade
ev. några kvistar färsk timjan
potatis
broccoli
Tillbehör som exempelvis pickles eller rödbetor

1. Skär köttet i bitar i storleken 2-3 cm. (Ju mindre bitar desto mörare blir det under kokningen.)

2. Blanda vetemjöl, torkad timjan och dra några varv med pepparkvarnen. Rulla köttbitarna i vetemjölet och lägg ner i grytan. Om det är lite mjöl kvar sen kan du strö det över köttet.

3. Häll över portern, vattnet, smula över buljongtärningen, soja och till sist lägger du på lökarna. Tryck gärna ner dem lite. Om du vill ha färsk timjan lägger du bara kvistarna överst innan du sätter på locket.

4. In med grytan längst ner i ugnen i 2 timmar.

5. När det är 30 min kvar sätter du potatisen på kokning, gärna med en buljongtärning i vattnet. När potatisen i princip är färdig lägger du lite broccoli överst som får koka med 1-2 minuter. Enklare än så blir det inte.


Inga kommentarer: