måndag 10 december 2007

[att inte döma människor]

Vi är många som dömer människor dagligen. Jag har själv slutat med det i stor utsträckning men kan fortfarande känna agg och irritera mig på människor som beter sig illa mot mig, det är dessa som är den stora utmaningen.

Att jag började tänka på det här ämnet är för att jag själv tröttnade på att folk dömer så lätt. Att inte få klä sig hur man vill, inte få prata som man vill, alltid finns det något som folk dömer eller stör sig på.

Det finns så många ungdomar, unga tjejer och unga killar som folk dömer för olika saker. Det kan vara en piercing, trasiga kläder, en hård yta, utvikning eller att medverka i en dokusåpa. Men hur många ställer sig frågan, vad finns under ytan hos den här tjejen eller killen? Det behöver inte handla om en ung person, det kan handla om någon äldre människa som "beter sig märkligt". Men har ni funderat på djupet på den här människan? Vad är det som gör att hon/han viker ut sig eller deltar i en dokusåpa? I många fall kan det handla om en trasig människa som har upplevelser med sig från sin uppväxt. Innuti många människor finns ett barn som saknar något. Det kan vara bekräftelse, kärlek eller uppmärksamhet.

En kvinna med otroligt djup är Carolina Gynning. Hon går in i Big Brother huset, hatad och älskad. Läs boken "Ego Girl" så kanske även du ser det djupet hon har. Visst, hon har gjort mycket "mindre bra" saker men se på hennes utveckling. Nu har hon förminskat brösten, blivit programledare och konstnär. Här har vi någon som verkligen utvecklats som person.



Ett annat exempel är Linda Rosing. Tyvärr ett lite mer ledsamt exempel. I hennes bok "Den nakna sanningen" hoppas jag på att få en annan bild av henne, att se det här djupet jag pratar om. Jag ser ett djup men det visar sig att Linda är en väldigt trasig människa. Det är vad jag ser när jag ser Linda Rosing på löpsedeln, en liten flicka som är trasig inombords. Hon har inte lyckast vända sin situation och det ser ut som om det blir värre och värre för henne hela tiden.

Det finns även människor som anses vara ytliga. Ett klockrent exempel på en person som älskas av många och hatas av många är Ebba von Sydow. Men om du ser bakom ytan, vad ser du då? En shoppinggalen brud som bara bryr sig om kläder? Eller en kvinna som sett ett behov på marknaden och lyckats kombinera ett stort intresse av vad vi efterfrågar, med sitt eget intresse? Här har vi en kvinna som har LYCKATS. Beundra det faktum att vi har en kvinna som har lyckats så radikalt!

När jag ändå är inne på ämnet vill jag hylla Marie Picasso. Denna vackra, smarta, glada och positiva tjej som lyckats ändra mångas tankar om henne och i Idol visat det djup och den extrema talang hon har.

Även du kan sluta döma människor. Börja tänk på människor ur en annan vinkel. "Varför gör hon/han så?" Varför har hon ett behov av att vika ut sig/få bekräftelse? Läs mycket biografier för det ger en helt annan förståelse varför en människa gör som hon/han gör. Det kan även göra det lättare för dig att hantera människor i din närhet som inte alltid beter sig så schysst.

Nu blev detta så väldigt inriktat på just kvinnor men det finns många män också. Anledningen till att det blev så mycket kvinnor är för att det är lite lättare för mig som kvinna att tänka mig in i deras situation.

Inga kommentarer: