torsdag 6 december 2007

[kay pollak]

Idag har jag varit på ett helt FANTASTISKT föredrag med Kay Pollak. På förstasidan på hans hemsida kan man läsa följande:

"Tänk om det är sant att:Varje tanke jag har om en annan människa skapar antingen glädje, harmoni och balans inom mig - det vill säga lycka -
eller någon form av störning, irritation och avstånd - det vill säga olycka."

Det var detta föredraget handlade om. Du kan störa dig på människor av olika anledningar men du kan även se på dessa människor på ett positivt sätt istället för att projicera din egen dåliga självkänsla. Du kan inte ändra andra människor utan bara ditt eget tankesätt. "Du kan endast visa hästen vart vattnet finns".

Detta kanske låter självklart, du har säkert hört det många gånger innan. Men föredraget var ärligt och han bjöd på sig själv. Det han berättade om var självupplevt och han visste vad han pratade om. Han har haft ett negativt tankesätt men han har vänt det och valt glädjen istället.
När vi kom till föredraget kom han ut och skakade hand med alla som kom. Redan där fick jag en väldigt positiv känsla.
När Kay gick ur rummet fick jag en konstig känsla av att energin i rummet försvann. All den glädje och energi jag sög åt mig under föreläsningen gick ut genom dörren. Märkligt.

För de som inte vet vem Kay Pollak är så är det han som regisserat den Oscarsbelönade filmen "Så som i himmelen". En av de bästa och vackraste filmerna jag sett.
Alla bilder jag har lagt in i det här inlägget kommer ifrån Kay Pollaks web www.kaypollak.com

Inga kommentarer: