tisdag 11 december 2007

[bokrecension: smuts]

Smuts av Katarina Wennstam är en bok som verkligen inte lämnar dig oberörd. Katarina är jurist och har även skrivit två faktaböcker som handlar om kvinnor

och våldtäkt. Denna bok visar en sida där välbärgade män inom höga positioner, i detta fall inom rättsväsendet, utnyttjar kvinnor som tagits från Öststaterna för att jobba på bordeller i Sverige. Det som gör mest ont i mig när jag läser är att jag väldigt snabbt inser att även om detta är en skönlitterär bok så existerar denna verklighet där kvinnor på ett grovt sätt utnyttjas och förnedras.

I boken lär ni känna en överklassfamilj med familjemedlemmar som berör, du dras in i deras vardag och det känns som att du känner dom. Du får träffa Jonas, pappa och kändisadvokat som till ytan är snygg, omtänksam och "den perfekta äkta mannen". Rebecca, mamma och framgångsrik inom TV-branschen som dövar sin sorg och lugnar sig själv genom att omge sig med perfektion i hemmet. 15-åriga dottern Emma. Hon är inne i en mognadsfas när hormonerna svallar och hon börjar upptäcka sin sexualitet och hon undrar över om hon verkligen är normal. I familjen finns även 11-åriga Oliver som känns som en harmonisk "oförstörd" pojke.

Boken är skriven i korta fängslande stycken och det händer hela tiden något som för handlingen vidare och gör så att du inte kan lägga undan den. Otroligt spännande. Denna bok var något som jag plockade på pocketshop när jag köpte ett gäng med böcker och visste inte vad jag kunde vänta mig. Jag är väldigt glad att jag hittade den och att jag hittade den här fantastiska författaren! Synd bara att hennes nästa bok inte kommer ut förrän hösten 2008...