torsdag 13 december 2007

[mysig lucia]

Dagen har varit mysig trots att det saknas snö, är dock glad över kylan som börjat smyga sig på. Vi har precis varit på vår fastighetsvärds lussefirande och ABEM klämde in sig med 10 personer vid ett bord dimensionerat för 6 stycken. Mysigt värre.

Luciatåget var jättefint, barnen är så fina! Något jag blev positivt överraskad över var att trots att luciatåget innehöll långa blonda och mörkhåriga tjejer med långt lockigt hår var lucian både kort och korthårig. Glad blev jag över det! Kommer ihåg hur det var i skolan när jag var barn, alltid samma tjejer som valdes till lucior.

Blonda lucior verkar fortfarande vara favoriten men jag tycker att det är vackrast med mörkhåriga. Och detta är inte för att jag själv är mörkhårig. Eller jo, kanske lite, men undermedvetet. BARA FÖR ATT JAG ALDRIG FICK VARA LUCIA NÄR JAG VAR LITEN.

I övrigt tycker jag det är synd att det är så mycket moderna lusse-låtar, saknar de gamla klassikerna. Jag hade inte känt igen "Staffan var en stalledräng" om jag inte hörde ordet "apelgrå" någonstans mitt i låten. Jaja, nya tider. Jag är gammalmodig. OCH JAG KOMMER ALDRIG ATT BLI LUCIA!

En kollega tyckte att stjärngosse-strutarna är förnedrande, "dumstruten". Jag hävdade bestämt att han är gammal och av den anledningen har dåliga erfarenheter av struten. För mig är det en vacker strut med guldstjärnor. Dock saknade jag tomtarna och pepparkaksgubbarna.

Jag vill också vara lucia..

Inga kommentarer: