onsdag 12 december 2007

[ungdomar idag]

Det känns som att ungdomar idag har mycket större valmöjligheter än jag hade när jag växte upp. Jag har älskat internet sedan genombrottet 95-96 men då var det stort att kunna ha hotmail samt en egen hemsida på angelfire (var tvungen att kolla och ja, angelfire finns kvar). Blog existerade inte och detta informationsutbytet som finns nu. Idag kan ungdomar läsa om andra människor, vad de gjort för yrkesval och vad de har för målsättningar i livet. Jag tror att de har enklare att sätta upp mål eftersom det är så lätt att samla information! Jag har upplevt att ungdomar i åldern 14-17 är mycket mognare idag än vad de var när jag växte upp. I alla fall i den bemärkelsen att de verkar mer allmänbildade och ser stora möjligheter av vad livet har att ge. Det är även lättare att hitta förebilder, andra unga kvinnor och män som lyckats med sina mål i livet. Hur många förebilder tror ni jag hade i Iggesund 1993 utan internet?

Självklart finns det även en baksida av denna brunn av information vi har. Det kan bli för mycket information. Men för de som är födda 80 (som jag) och efter är det ofta naturligt att gallra i denna informationskälla. Den multitasking-förmågan att kunna läsa en blogg, titta på tv och lyssna på musik är något som jag mer ser hos unga människor än människor som är en generation äldre. Det går snabbt att hitta den informationen man vill ha och det som är ointressant gallras snabbt bort. Att använda en dator och Internet är lika naturligt som att laga mat, läsa en bok eller kolla på TV, det är en del av vardagen.

Ändå kan jag känna att jag önskar att jag föddes något senare, när bloggande och informationsutbyte hade växt sig riktigt starkt och dessa 1000 gymnasieinriktningar infördes. Själv hade jag ingen aning alls vad jag ville bli när jag började gymnasiet. Jag trodde att jag ville hålla på med musik och sjunga men detta ändrades snabbt. Om jag idag är efterklok önskar jag att jag hade läst samhälle istället för natur. Det hade passat mig bättre med det intresset jag har.

Man ska inte älta och önska att saker skulle ha varit annorlunda, men jag tycker att vi har kommit in i en spännande tid med digitala media och informationsutbyte.

Inga kommentarer: