måndag 5 januari 2009

[bokrecension: Det första jag tänker på av Ida Jessen]

Vet inte riktigt om jag ska räkna in den här boken som färdigläst i år eller förra året för jag läste största delen förra året och ca 20 sidor i år.

Detta är en bok från bokcirkeln på jobbet. Alla som är med har alltså valt en nyutgiven bok från akademibokhandelns feta katalog. Senaste boken jag fick läsa var denna.
Det handlar om Lisa som är präst i en liten by. Lisa är väldigt omtänksam och tar hand om alla i byn. En dag blir hennes son blir överkörd på sin födelsedag och dör några dar senare. När Lisa inser att någon i byn måste ha gjort det blir hon förkrossad eftersom hon är väldigt mån om alla människor och alltid funnits där för dem. Jag tycker boken är lite för djup, det handlar mer om Lisas känslor, om varför hon blev präst och hennes äktenskap. Om en författare ska skriva om känslor så tycker jag att boken ska beröra mer. Den här berörde inte alls. Jag satt och försökte klura ut vem som kört över pojken och samtidigt fick jag läsa om hur Lisa mådde som ett litet barn. Kom till poängen liksom.

Näe, ingen bra bok. Skönt att den inte var så tjock för annars hade jag lagt ifrån mig den. Första dåliga boken hittills i bokcirkeln!

Inga kommentarer: