söndag 11 januari 2009

[sko- och jackshopping]

Planerar att köpa främst ett par walkingskor som är vattentäta men innan nästa vinter ska jag även köpa en vinterjacka. Har hittat lite intressanta saker på AddNature!

Ett bar Icebug Gemken:





Den här skon verkar helt suverän. Den är vattentät men andas ändå bra för den har något som kallas BUGdri-membran. Det går även att köpa dubbar till vilket är jättebra om man vill gå ut och gå i skogen på vintern. Kostar 1399 utan dubbar och 1499 med dubbar.

Sen har vi ett par Haglöfs Trail 2 Q:


Den här är också snygg. Det är en Haglöfs Trail 2 Q. Den är vattentät med Gore-tex. Läder ovanpå och gummiförstärkt tåparti. Bra för trekking i terräng. Kostar "bara" 1295 kr.


Sen när det kommer till jackor är det här en favorit. En Marmot W's Insulated Jacket:

Fungerar både i skidbacken och i stan. Nu kan inte jag åka skidor men har en förhoppning om att lära mig åka snowboard nån gång.. Den är varm, vattentät och ventilerande. Luvan är avtagbar. Man kan lyfta på armarna utan att jackan åker upp i midjan. Handvärmarfickor. Gåsdun. Egentligen gillar jag inte att använda dunjackor för djurens skull. Men jag misstänker att det inte är så jäkla miljövänligt att tillverka en syntetjacka heller för den delen. Pest eller kolera? Jackan kostar 2395 kr vilket är bra mycket billigare än en märkesjacka! Synd att den är kort för jag hade hellre velat haft en jacka som täcker rumpan.


Sen har Marmot en till snygg jacka som tydligen också ska vara varm i vinter. W's Shooting Star Component Jacket:

Vattentätt och ventilerande. Det står såhär på AddNatures sida: "Oavsett hur varmt eller kallt det är gör denna jacka jobbet". Hmm.. jag undrar om det är sant. Snygg är den i alla fall men den är nog främst till för snöbacken.

Inga kommentarer: