fredag 9 januari 2009

[tips för att börja styrketräna]

Jag vet inte hur ni känner men när jag ville börja styrketräna med fria vikter tyckte jag att det var jobbigt. Gymmen har ju ofta tryckt in den här delen i ett särskilt rum. Det är positivt för att det är praktiskt men det gör det inte lättare för den som brukar köra med maskiner och nu vill börja med fria vikter.

Jag tvekade länge innan jag bestämde mig för att börja med fria vikter. Jag har svårt för att lära mig övningar och dessutom ville jag inte göra bort mig bland alla vältränade killar.

Så här gjorde jag:

1. Den här webbsidan hade jag mycket hjälp av. Här kan man hitta olika typer av övningar och bilder på hur man gör. Jag skrev själv upp vilka övningar jag ville göra för de olika kroppsdelarna.

2. David hjälpte mig att finslipa mitt träningsprogram. Känner du någon som tränar med fria vikter kan du få jättemycket tips. Tänk på att ta hjälp av någon som verkligen vet hur man gör bara så att du inte lär dig fel teknik.

3. Jag bokade en instruktör på gymmet. På de största gymmen är det helt gratis ett par gånger när man har kort. Instruktören jag fick på WorldClass i Jakobsberg var tyvärr inte bra alls! För det första var hon tvungen att fråga andra som var där och tränade om vissa basicövningar som hon inte ens kunde. Sen frågade hon mig säkert 5 gånger "är du säker på att du har en grundfysik"? Jag intygade henne 5 gånger att ja, jag har styrketränat på maskin i 7 år. Men jag hade skrivit upp övningarna jag ville köra och bad henne visa mig dem i alla fall.

4. Sen tog jag med en fusklapp första gångerna när jag skulle träna. Tyckte det var pinsamt och smög upp lappen. Printade ut bilder från den där websidan och hade jättemycket nytta av dem.

5. Öva, öva och öva. Jag var fascinerad över vilka resultat man får med fria vikter. Går knappt att jämföra med maskin även om det finns några övningar i maskin som är väldigt bra också.

6. Köp en bok. Blossoms bok är väldigt bra. Jag har beställt Elin Sundells bok "Styrketräning för henne". Får återkomma med recension sen! :-)

Något som är bra att tänka på är i princip:

  • Du behöver inte göra några krångliga övningar, de enkla basic-övningarna som jag har i mitt träningspass räcker gott och väl för att få ett jättebra resultat. När du kommit igång med fria vikter blir det enkelt helt plötsligt. Du lär dig tekniken och när du väl lärt dig basicövningarna är det lätt att själv lära sig nya övningar och lägga in i programmet. Det är till och med enklare än maskiner tycker jag nu.


  • Börja lugnt

Och till sist! Tro inte på allt som alla säger. Du är du och det finns en träning som passar bäst för DIG. Prova dig fram, ifrågasätt och öva!

Inga kommentarer: