söndag 25 januari 2009

[Martha skriven av Doris Lessing]

Efter att jag någonstans hört nämnas namnet Doris Lessing (Nobelpris 2007) så bestämde jag mig för att läsa någon av hennes böcker. Fick kolla i några Pocketshop innan jag hittade en bok av henne och då valde jag Martha som är första boken i en serie på fem böcker.

Första ca 100 sidorna så tänkte jag "gode gud, vad har jag gett mig in på". Jag har nämligen väldigt svårt för att lägga undan böcker jag inte gillar utan måste läsa dem från pärm till pärm. Den här tyckte jag verkligen var tråkig. Hände inte mycket, ingen spänning eller romans. Det var inte förrän senare boken började få mig intresserad. I vilket fall måste jag poängtera att Doris Lessing har ett fantastiskt språk när hon skriver! Hon uttrycker sig så otroligt bra.

Den handlar om Martha under 1938-1939 nånting och hennes liv. Martha är från England men bor med sina föräldrar i Sydafrika dit de flyttade för de hade hört att om man köper en farm i Sydafrika och odlar i ett år så blir man snuskigt rik. Det hade de tyvärr inte blivit. Martha är en röd rebell och misstycker väldigt att svarta och judar blir behandlade illa. Hon är väldigt intellektuell och läser mycket böcker om allt. Boken tar en vändning och börjar faktiskt bli ganska bra när hon flyttar till stan där hon fått ett jobb. Här handlar livet om dyra kläder och fester och utseende spelar en viktig roll.

Eftersom boken blev så intressant i slutet så överväger jag faktiskt att köpa bok nr. 2. Ska fundera på saken, men just nu behöver jag en liten break från den här typen av tunga böcker.

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Hej gumman!! Vad roligt att du läst och recenserade Martha, för jag har den oläst i bokhyllan. Då vet jag vad jag har att vänta mig :)

Vad himla mycket du hinner med att göra på dagarna, plus att blogga en massa!! Önskar jag kunde få lite av din engergi.. :) *KRAM*

Linda sa...

Hej! Jag tror du kommer att gilla den, du är inte samma typ av "chick-lit-galning" som jag är och uppskattar nog den här typen av böcker mer än mig! :-D

Känns inte som jag hinner nånting ibland. Men eftersom jag pendlar 2,5 timme per dag så hinner man läsa gaanska mycket. Men det vet väl inte du som har 15 min gångväg till jobbet! *Absolut inte det minsta avundsjuk* ;) KRAM!