tisdag 20 januari 2009

[Åse av Denise Rudberg]

Det här är senaste boken jag fick från bokcirkeln på jobbet. Åse av Denise Rudberg. Fick den i torsdags och läste ut den igår. Den var väldigt svår att lägga undan..

Jag älskar chick-lit så enormt mycket och en bok jag läste tidigare av Denise Rudberg imponerade inte på mig. Kommer inte ihåg vilken det var men tror att det var Jenny S. Jag tyckte om handlingen men inte Denises sätt att skriva.

Den här gången kände jag definitivt inte så. Jag ÄLSKADE boken! Jag kommer att springa till Pocketshop och köpa alla hennes andra böcker så fort lönen kommer.

Visst, överklasstugget stör mig något men det finns nog inte många chick-lit böcker utan unga kvinnor med mycket pengar. Sen störde jag mig lite på också hur man "helt plötsligt" upptäcker att man fått 100 000 på bankkontot pga en aktieportfölj som man köpte för ett tag sen. Senast jag kollade var man tvungen att sälja aktierna innan pengarna hamnar på bankkontot... Rätta mig gärna om jag har fel... En liten grej men jag hänger alltid upp mig på tillfällen när jag upptäcker brister i researchen.

Fast i övrigt har boken allt! Den är välskriven, den är spännande, den har glamour, romantik och sex. Just as I like it.

Boken handlar alltså om Åse. Ni som läst Denises tidigare böcker vet vem hon är.

Hon är i ett dåligt förhållande med en känd dokumentärfilmare, Manfred. Han är ett ego, sexet är dåligt och han verkar ha en något liberal syn på otrohet. Hon längtar verkligen efter barn eftersom hon är 40 år och är beredd att skaffa det med Manfred trots att han inte är rätt kille för henne.

Åse och hennes syster Matilda har en inredningsbutik tillsammans, de blir ovänner och i samma veva blir Åse medbjuden på en helg ute på landet av en kund. Helgen blir inte riktigt som hon tänkt sig...

Inga kommentarer: