lördag 24 januari 2009

[lidl]

Det är inte första gången jag spyr galla över Lidl och nu tänkte jag göra det igen.
Igår var jag "tvungen" att gå till Lidl. Jag har nämligen hittat ett jättegott grovmalet kaffe där som blir jättebra när man pressar det.
Först och främst när jag skulle ställa mig i kön så stod det ungefär 4 personer som skulle betala sin mat före mig innan rullbandet. Sen får det plats ca 5 personer vid rullbandet vilket innebär att det var ca 9 personer före mig. Det är ju som Hemköp i stan en fredag-eftermiddag.

Kvinnan som stod framför mig hade ställt sin korg där och sen gick hon och plockade varor och stoppade ner. Det var inte EN vara hon hade missat utan hon gick och hämtade en vara, stoppade i korgen, hämtade en till vara, stoppade i korgen, hämtade ännu en vara, stoppade i korgen, ja ni fattar. Tillslut ställde jag mig framför hennes korg, jag hade inga planer på att stå bakom den där kvinnan i kön. Då hade hon faktiskt vett att ta korgen och gå därifrån. Tror inte ens hon stod i kö, men varför ställa korgen i matkön?!

I vilket fall, sen stod jag i alla fall ett steg längre fram i matkön. Då börjar kön plötsligt komma från två håll och det står helt plötsligt en medelålders man och flåsar mig i nacken. Jag vänder mig om och kollar på honom och han ler stort. Jag himlar med ögonen och vänder mig om igen. Först trodde jag att han var i maskopi med tanten som stått där innan och att han försökte tränga sig.

Jag kände hur svetten rann mellan brösten, jag blir svettigare av en matkö på Lidl än vad jag blir av 30-min tufft terräng-pass på X-trainern. I ca 10 minuter fick jag stå i kön på Lidl. Kan ni tänka er att de bara hade 2 kassor öppna på en Fredag-eftermiddag när folk fått lön? Förklara den ni som kan. Går man på ICA ropar de på en ny kassa om det står 3 stycken på kö.

Vad jag dock äntligen kan förklara som jag gått och funderat på och kom på under min 10 min långa kötid är varför rullbandet är över 2 m långt och där varorna samlas efter att de blippats är ca 0,5 m långt. Det är godiset! Lidl har ställt tonvis med korgar med godis på sidan om hela rullbandet för att folk ska gå och plocka på sig och Lidl tjänar mer pengar.

Funkar det egentligen? Jag tror inte det. Jag såg inte en enda som storhandlade igår. Ingen orkar storhandla när man blir stressad av att hålla på och packa kassar som en galning när man vet att om 2 sekunder kommer någon annans varor att stapplas ovanpå dina för det finns ingen plats för 2 personers varor. Kassören måste blippa långsamt och hålla tillbaka varorna med ena armen för att de inte ska blandas ihop. Därav den långa kötiden också. Och dessutom, hur ergonomiskt är det? Förstår att de som jobbar i kassan på Lidl är griniga ungdomar. Jag skulle också bli bitter av att sitta i kassan på Lidl. Det enda jag kommer att handla på Lidl, det är kaffet, deras goda oliver och deras goda nötter. Sen får det vara bra, Lidl suger i övrigt.

Nu ska jag tända ljus och läsa en bok och komma i lördagsstämning! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter inte som nån höjdare, att stå i Lidl-kön en fredagseftermiddag. Hoppas du får en riktigt bra lördag istället! :)Kram Susanne

Linda sa...

haha, nej, inte bra sätt att ladda inför helgen!

Tack detsamma!! Kram!