lördag 30 augusti 2008

[charkuterier från Spanien]


Idag har jag varit hos pappsen och hjälpt honom och hans fru att få igång datorn de fick av mig när jag flyttade. Vi har också tagit lite bilder för att lägga upp på blocket imorgon.

Pappa har nyss varit hos släkten i Murcia och har köpt med en massa gott till mig. Korvar som jag älskar, lomo och en rejäl bit parmaskinka.

I Spanien äter man inte parmaskinkan i tunna skivor normalt sett utan skär den i bitar som man sen serverar som tilltugg eller har på mackor. I min värld är det absolut bästaste och godaste sättet att äta parmaskinka på. Tyvärr går det inte att göra det här i Sverige med tanke på priset på skinka. Även i Spanien är det dyrt med färdigskivad parmaskinka men därför köper man ofta ett helt ben som man sätter på en ställning och skär ifrån.

Jag ska även få pappas "vinpåse" när han hittar den i någon av flyttkartongerna. Bota heter det på Spanska och är en påse man fyller med vin som sen går bordet runt. Påsen håller man en bit ovanför munnen och låter vinet rinna ner. Trevligt och social.

Inga kommentarer: