torsdag 14 augusti 2008

[äntligen rent hår]

Idag togs stygnen bort och äntligen (på 1 vecka och 1 dag) har jag kunnat tvätta håret! Brukar inte behöva tvätta oftare än var 5:e - 7:e dag men ni kan ju tänka er hur håret och hårbotten blir efter en operation.

Det var inte lätt att tvätta håret för vad jag än gjorde verkade jag komma åt såren och det var inte så skönt.

Imorgon när vi varit och bokat vår resa, Nya Zeeland nästan 100% bestämt, ska jag till Åhléns och köpa Olivschampo och ny oliv hårinpackning. Bättre produkter har jag aldrig använt. 1000 ggr bättre än produkterna från hårfrisörskan.

Inpackningen är dessutom helt utan mineraloljor. Mineraloljor är en restprodukt från industrin som används som konserveringsmedel i de allra flesta hud och hårvårdsprodukter. Nästa gång ni köper en clinique eller clarinsprodukt, fråga om de är utan mineraloljor så får ni se. ;-)

Mineraloljan är uttorkande och gör att din hud blir beroende av den produkt du använder. Du kan även få ett resultat som är helt tvärtemot, produkten slutar funka efter ett tag och du måste byta till nån annan. Paraffin är ett exempel på mineralolja. Du kan bland annat hitta den i natusans babyolja.

Många av mina produkter innehåller mineraloljor (tyvärr så använder även bodyshop mineraloljor) men jag försöker undvika att ha det på läpparna för då kan man vänta sig att få torra läppar om man slutar med krämen.

Överhuvudtaget ser jag det inte som en jättekatastrof att använda produkter med mineraloljor, men använd endast sådana som verkligen funkar så att du inte behöver använda i jättemängder utan kan använda vid behov och även byt även ut produkten mot något annat då och då så du slipper utveckla ett beroende.

Inga kommentarer: