lördag 2 augusti 2008

[Rom Fredag 25/7]

Frös lite när jag vaknade eftersom vi valt att öppna fönstren istället för att sätta igång ACn. Kl. 9 klev vi upp, gjorde iordning oss och åt frukost på hotellet. En kontintentalfrukost utöver det vanliga. (Åt vaniljpudding och chokladpudding till efterrätt). Sen kollade vi i en tour-guide och bokade faktiskt in oss på en tur till Pompeji imorgon. Det blir roligt fast en lång dag för vi blir upphämtade i receptionen 6:45. Sen gav vi oss av och hade Domus Aurea som mål för dagen. Det var krångligt att hitta ingången. Inte heller den här gången hade vi följt vägen vilket vi borde ha gjort för det tog ca 5 minuter att gå från t-bana Colosseo.


När vi väl kom fram till Domus Aurea fanns tyvärr en skyld som tydde på att det endast går att boka in guidade turer. Vi ska kolla upp det sen. Vi var hungriga så vi satte oss på ett fik där David åt bruschetta med avocado och ost och jag satte i mig en pizza med bara Bresaola, ruccola och lite färskriven parmesan. Inget annat på, varken olivolja eller smält ost så jag kände mig ovanligt nyttig.


Sen gav vi oss av på den längsta promenaden i världshistorien för att försöka hitta den zoologiska trädgården. Nu ska man vara medveten om trafiksituationen i Rom. En mysig fridfull promenad existerar inte och det finns inte något som heter gågator. Du måste hela tiden korsa tungt trafikerade gator där trafikanterna helt enkelt inte bryr sig om gångtrafikanter. Du måste slänga dig ut på övergångsstället framför bilarna för att de ska stanna. Tack och lov finns det många övergångsställen med trafikljus men människorna i bilarna ser lite lagom förbannade ut när de måste stanna för ett trafikljus och de ställer sig gärna på halva övergångsstället. Igår höll jag dessutom på att bli påkörd av en motorcykel men hann hoppa undan i sista sekund. PÅ ett övergångsställe.


I vilket fall. Tillslutt var vi trötta, griniga och hade extremt ont i fötterna. Solen stekte. Så vi bestämde oss för att ta trädgården någon annan dag och vi lyckades hitta en buss som tog oss till t-banan. Busschauffören var SÅ nära att köra över en person på ett övergångsställe.


Världens mysigaste restaurang åt vi på idag. En mysig kvarterskrog.


Jag slarvade med solskyddsfaktorn idag men klarade mig i alla fall. Har varit ute i solen en del här i sverige så jag tror inte att det är något problem. David hade solskyddsfaktor 6 och brände sig jättelite i nacken och fick solsting så han mådde ine alls bra. Nu har vi i alla fall smort in oss med både Proderm och Aloe Vera så vår hud är snart återställd.



Sovdags så vi kommer upp till Pompeji i tid imorgon!








Inga kommentarer: