tisdag 26 augusti 2008

[kalops med kantareller och timjan i lergryta]








4 personer
Lägg grytan i blöt 10-15 minuter
Ugnen på 175 grader

800gr - 1 kg nötkött, tex högrev.
Mjöl
1,5 msk lämplig fond, exempelvis kalvfond
1 stor eller 2 mindre gula lökar
2 morötter
100-150 gr färska kantareller alternativt burkkantareller
10 kryddpepparkorn
3-4 kvistar färsk timjan
2 lagerblad
4 dl vatten
1 msk soja
salt och vitpeppar

Skär köttet i medelstora bitar. Vänd dessa i mjöl och lägg längst ner i grytan. Häll fonden över köttet och salta lätt och peppra med vitpeppar. Lägg över timjankvistarna. Klyfta löken och skär morötterna i slantar. Fördela över köttet tillsammans med kantareller, lagerblad och kryddpeppar.

Häll på vatten och soja.

Ställ på galler långt ner i ugnen och lämna där i 2 timmar. När du sen tar ut den smakar du av och tillsätter ev. mer salt om det behövs. Du kan även tillsätta mer soja för att öka på saltet och/eller färgen.

Jättegott att äta till är rödbetor, broccoli, blomkol och kokt potatis.
Jag använde mig av burkkantareller. Låt oss kalla det tillfällig sinnesförvirring, jag råkade gå förbi en hylla med kantareller. Efteråt funderade jag på varför jag helt enkelt inte tog färska.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det heter blomkål, inte blomkol. Kol är någonting helt annat. Bl.a. något man eldar med.
Du som verkar vara en intelligent ung kvinna, borde lära dig att stava rätt. För övrigt lät receptet jättegott!

Med vänliga hälsningar
Slolfröken

Linda sa...

Kul att du gillade receptet!

I övrigt är jag ganska bra på stavning och skiter ganska fullständigt i om det ibland går lite för snabbt på tangentbordet.

Tack för omtanken i alla fall!