lördag 2 augusti 2008

[Rom Måndag 28/7]

Idag var vi till vatikanmuséet, det var fruktansvärt. Det enda jag tyckte var värt att se i vatikanmuséet var den egyptiska delen där de hade egyptiska statyer och en mumie.

Redan från första rummet började skyltningen mot sixtinska kapellet men grejen var den att sixtinska kapellet kom sist av allt. Vi gick och gick och gick i säkert 2 timmar och i varje rum med konst utbrast jag "äntligen är vi i sixtinska kapellet!" men det var vi aldrig. Men tillslut kom vi ändå dit och då var vi varma och trötta och ville gå därifrån. Visst var konsten vacker att se men det var definitivt inte värt att betala 14 Eur för. Sen började vi gå mot utgången och då var vi tvungna att gå genom massor av presentshopar innan vi kom ut. När vi stod i kön för att komma in i vatikanen låg en tiggare på marken. Det var fruktansvärt att se för han hade cancerbölder på huvudet som var i storleken 5-7 cm.


Jag tycker att det är fruktansvärt att vatikanen som är en kyrklig stat inte hjälper de fattiga. Sen går vi och betalar 14 jävla Euro för att påven ska kunna köpa sina jävla guldkäppar. Det bekräftar bara min åsikt attt kyrkan bara är ett kommersiellt påhitt och ett sätt att kontrollera människorna.


Sen gick vi och shoppade vilket känns lagom roligt när fattiga människor med cancerbölder precis krypit förbi oss. I vilket fall hittade jag några plagg och sen gick vi till hotellrummet och läste och myste innan vi gick ut och åt lite glass.


Återigen igen blev det skaldjursrestaurangen ikvälll. Vi åt sauterade musslor och vongolemusslor till förrätt och sen åt jag vongolemusslor med pasta, coctailtomater och ruccola som primi. Delade på en flaska vin igen och sen gick vi ut och köpte glass. Det var märkligt med den här restaurangen för när vi var där igår kände vi oss inte välkomna. Men idag hade de liksom "accepterat" oss turister och tagit in oss i sin lilla cirkel. Vi är såklart de enda turisterna på det där stället.


David har fått massor med myggbett, det fick han här i Rom förra året också. Då fick han myggbetsliknande utslag över hela kroppen och jag fick lite på armarna.




En äkta mumie

David bredvid sin idol Julius Cesar

Inga kommentarer: