onsdag 27 augusti 2008

[mat och hälsa]

I LagaLätt den här gången skrivs det en del om lätt-produkter. Försäljningen börjar dala och istället ökar försäljningen för den fetare/kolhydratrikare varianten.

Inget kan göra mig gladare. Successivt har jag börjat tröttna på att läsa om alla dessa dieter och light-produkter. Visst använder jag light-produkter själv, exempelvis när jag köper créme fraiche eller grädde. Men jag väljer hellre riktigt smör än lättmargarin och fet mjölk framför lätt mjölk.

Istället för att tänka på kalorierna försöker jag tänka på att det ska vara naturlig mat. Om jag köper sylt köper jag helst Önos som är helt utan socker och sötningsmedel och sötad med fruktjuicer. Jag köper flytande smör med rapsolja eftersom rapsoljan är så nyttig. Jag har honung i mitt te pga att honung är bra för hälsan. Jag tillsätter gärna lite extra olivolja i maten och jag stoppar i mig en del nötter och frön. Jag försöker även tänka på färgen på maten och tillsätta så mycket färger det går. Jag försöker helt enkelt få i mig så mycket vitaminer och mineraler och fibrer som möjligt. För att jag tror att min kropp mår bäst av det. När jag köper choklad köper jag hellre den lite dyrare med bättre fetter och högre kakaohalt för att det känns mer naturligt. Fast visst slinker en kexchoklad ner då och då också. ;-)

Det mest onaturliga jag har i min kost är Pepsi Max. Det känns fruktansvärt onaturligt och jag har ingen aning om vad sötningsmedlet gör med min kropp. Men anledningen till att jag inte byter ut mot vanlig cola (som faktiskt inte heller är så jäkla naturlig) är för att jag tidigare drack väldigt mycket. Jag tror inte min kropp mår bra av för mycket socker. Det skulle vara skönt att sluta helt med cola men det känns inte som ett alternativ just nu, jag gillar min cola för mycket.

Så vad jag säger är inte att jag slutat med onaturliga produkter, bara att jag hellre väljer ett naturligt alternativ.

Inga kommentarer: