lördag 2 augusti 2008

[Rom Onsdag 30/7]

Sista dagen innan hemfärd imorgon. Idag tog vi det lugnt på morgonen. Läste och skrev lite och sen tog vi en promenad till busshållplatsen och buss 23 som tog oss till Orto Botanico. Den botaniska trädgård vi försökte oss ta till tidigare. Den ska tydligen vara helt fantastisk i April för då är allt i full blom. Nu när det var utblommat var det inte lika fantastiskt men som den trogna förespråkaren av Aloe Vera som jag är fastnade jag dock vid deras gigantiska Aloe Vera plantor. Fick faktiskt lust att klippa av ett blad. Vi promenerade runt i den vackra parken och satte oss en längre stund på en parkbänk. Sen fortsatte vi vidare och fascinerades bland annat av all bambu som växter där.

På vägen till Orto Botanico höll jag på att bli påkörd för andra gången den här resan. Gatan såg ut som en gågata i gamla stan med kullserstenar men det fanns inga trottoarer. Upptäckte inte när bilen kom ca 60 km/h och jag hade näsan i kartan. David ryckte undan mig och sen var han förbannad på Rom och Romare några timmar framåt.

Efter parken gick vi till ett café och delade på en macka. Jag tog en cola och fick ett glas med is och citronskiva. Plötsligt såg jag något på insidan av glaset och hade svårt att avgöra om det var fruktkött från citronen eller vingarna på en insekt. Fiskade upp tingesten ur colan och stirrade in i 2 st stora cyklopögon. Jag stoppade in insekten i servetten och låtsades som att den inte existerade. Sa dock inte till i cafét, är inte så himla känslig av mig. Det var ju bara en insekt.

Sen tog vi en promenad till vatikanen och köpte jättefina presenter.

Det blev fisk- och skaldjursrestaurangen idag, Il bar sotto il mare, sista kvällen och allt. Vi var tvungna att ta ut extra pengar för andra gången den här resan pga våra exklusiva matvanor. När vi stoppade in ett VISA-kort i automaten slukade maskinen kortet. Jag kan inte beskriva chocken. Vi ville inte gå iväg därifrån utifall att kortet skullle komma ut igen men vi behövde gå för att ringa. Länge stod vi och väntade och kollade på bankomaten och efter ca 10 minuter när vi/en av oss skulle gå till en telefonautomat börjar maskinen att blinka frenetiskt och kortet kommer ut. Det var fruktansvärt.




Inga kommentarer: